piše:
Igor Perić
Nema
većeg šoka nego kada ponosni vlasnik Stelle SW, ili za nijansu jeftinijeg Twin
powera, dobije informaciju da mora da promijeni roler ili komplet elemente
vođice strune, jer ih je uništila i nagrizla slana voda...
-Pa, zar nije ta mašinica pravljena za morsku vodu; piše da su ležajevi nerđajući; nije ni Shimano/Daiwa za šta se predstavlja ... – standardna su pitanja i komentari koje prati nevjerica i gotovo ljutnja na proizvođača.
Jednostavan je odgovor – da bi mašinica, čekrk
ili štap trajali moraju se održavati – čistiti i podmazivati. To važi i za
„običnu“ mašinicu od 10 eura kao i za sam „high end“ ili, naški rečeno, vrhunac
ponude, odnosno makine koje koštaju kao polovni automobil... Stradaju i jedne i
druge, ne istom brzinom, ali rđa nađe svoj put kad-tad.
Pravilno održavanje podrazumijeva redovnu brigu, periodično čišćenje i servis |
Održavanje podrazumijeva redovnu brigu nakon svakog ribolova, zatim periodično podmazivanje (rolera, osovine i ručice uljem) i na
koncu, „mali“ i „veliki“ servis - rasklapanje,
odmašćivanje i podmazivanje novim lubrikantima.
Vanredne mjere dolaze onda kada navedena tri koraka
nijesu sprovedena na vrijeme. Vanredni troškovi su zamjena ležajeva...nekada i
drugih djelova mašinice. Kod skupljih modela, to nije ni malo jeftino, a i
nabavka djelova je često Sizifov posao, naročito za modele koji se više ne
proizvode...
Slabe tačke
Zašto neke makine vrlo brzo stradaju?
Odgovor je prilično jednostavan - fabrički nijesu
adekvatno podmazane, a često su izložene teškim morskim uslovima (držanje na
brodu). So nagriza eksponirane djelove, poput rolera i ručice, ali dugotrajna
izloženost uticaju soli (iz vode i vazduha) ostavlja trag i na zupčanicima,
osovini i svim unutrašnjim djelovima, naročito nepovratnom ležaju, federu
preklopnika...
Drugi bitan razlog propadanja su neodgovarajući lubrikanti, odnosno upotreba masti i ulja koji
nijesu otporni na vodu. To je donekle manji problem u slatkovodnom ribolovu:
ako mast primi vodu u njoj makar nema soli...
Na moru je posebna situacija: mast upije slanu
vodu i onda u mašinici imate „sos“ koji je u stalnom kontaktu sa ležajevima,
zupčanicima, osovinom...To je „lagana smrt“ za vašeg ljubimca.
Posljedice
Još ako mašinica ili čekrk stoje na „bimini topu“
broda, izložena svakodnevno uticaju soli iz vode i vazduha, a dodatno ih šiba
kiša ili peče sunce...što je redovna situacija sa u našim primorskim gradovima.
Onda su to, uglavnom, naoko vrhunske mašinice koje se iznutra doslovce –
raspadaju.
Uništen ležaj u "glavi" rotora |
Posljedica takvog tretmana i odnosa prema opremi
su „šareni“ zupčanici, zapekli roleri, oksidirani metalni djelovi koji se,
zavisno od materijala, ponekad zelene kao statue od žada ili plesnjivo parče
užegle krofne...
Situacija nije bolja ni na andoizovanim tijelima.
Te mašinice, grubo gledano, bolje trpe (ne poznaje im se), ali su i dalje
kritične tačke (ležajevi i roleri) drastično izložene uticaju soli.
Emocije
Da jednim pitanjem rezimiramo ovaj uvod u seriju
tekstova o servisu i održavanju mašinica: da li u automobilima mijenjate ulje?
Ako to radite, onda je logično da i na spining mašinicama i multiplikatorima
nakon određene „kilometraže“ treba promijeniti ulje i mast.
Što rade u težim uslovima, servis treba raditi
češće. Osim ako ste toliko imućni, ili bolje rečeno, bahati prema priboru, da
možete svakih godinu kupovati po jednu Stellu ili Saltigu.
Takvo bi rasipništvo značilo da ne volite pribor
- a gdje nema emocija prema priboru i opremi, tu nema ni pravog ribolovca.
Bistro!
Nema komentara:
Objavi komentar